fredag 8. oktober 2010

Toppen er naadd!

Vi klarte det! Vi er naa paa vei ned etter vellykket tur til Island Peak. Etter tre netter i Chukhung gikk vi inn til basecamp tirsdag morgen. Her satte vi opp camp og spiste oss opp foran natten. Etyter noen timers soevn startet vi turen mot toppen onsdag kl. 0200. Oeystein var nok den som var mest spent siden han de siste dagene hadde blitt syk og slitt med diare, feber, forkjoelelse og halsverk. Han var naermest tom for krefter og hadde liten tro paa toppstoetet.

Turen startet i stjerneklart vaer med hodelykt og dunjakke. Oppover mot toppen sank temperaturen drastisk, og det ble vanskelig aa holde varmen paa hender og taer. Klokka fem kom vi frem til breen. Det var da begynt aa bli lysere og med en gang mye varmere. Her tok vi paa klatresele, stegjern og isoeks. Vi gikk i tau opp til toppen. Siste delen var meget bratt og vi brukte tauklemme paa det faste tauet som var lagt opp av gruppen foran oss. Godt fornoeyde kunne vi kl. 0800 ta de siste stegene opp til toppen av Island Peak, 6189 moh. Foelelsen var ubeskrivelig og utsikten fantastisk. Rundt oss hadde vi utsikt til bla Makalu, Cho Oyo, Lhotse, Nuptse, Ama Dablam og Tawoche peak. Vi var begge anpustende og slitne etter 1100 meter med motbakke. Aa gaa i motbakke i 6000-meters hoeyde foeles som aa loepe maraton med en plastpose over hodet. Etter det obligatoriske toppbildet startet vi paa turen ned til campen igjen. Foerst var det en rapell ned det bratteste partiet foer vi krysset breen. Etter totalt ti timer naadde vi campen. Der ble det en velfortjent hvil foer vi pakket teltene og gikk ned til Chukhung. Der ventet pizza (og cola paa Oeystein).

I gaar gikk vi ned til et lite sted som heter Deboche. Her overnattet vi og i dag har vi gaatt til Khumjung. Paa veien stoppet vi i Tengboche. Her overvar vi en buddistisk seremoni med voldsom bruk av trommer og ulike instrumenter. I morgen gaar vi ned til Phaktding, foer turen fortsetter ned til Lukla paa soendag. Mandag skal vi fly tilbake til Kathmandu om vaeret er bra nok.

Alexander kom tilbake til Kathmandu paa tirsdag. Han ble sykere etter at vi skilte lag i Pangboche, og har slitt med oppkast og diare. Etter tre dager uten mat er han naa paa bedringens vei, og vi ser fram til aa moete han igjen i Kathmandu. om et par dager.

PS. Pga at vi kun har sattelittforbindelse blir det desverre ingen bilder foer vi er tilbake i Kathmandu.