søndag 7. november 2010

Siste del av Vietnam

Etter nattbuss fra Hoi An kom vi frem til Nha Trang torsdag morgen. Det hadde vaert mye nedboer i omraadet siste tiden, og flere steder langs veien var det store dammer som bussen maatte passere. I Nha Trang hadde vi haapet aa faa proevd dykking paa korallrev, men dette lot seg ikke gjennomfoere pga brunt vann og null sikt. Det var heller ikke saa fristende aa ligge paa de lange strendene da vannet var brunt og strendene preget av de siste dagers uvaer. Dagen ble derfor brukt til aa rusle rundt og slappe av paa cafe. Fredag ventet vi paa nattbuss videre til Ho Chi Minh City. Denne gikk foerst paa kvelden og vi valgte aa reise til et sted med varme kilder og utendoers mineralbad. Vaeret var blitt bedre og store deler av dagen ble brukt til bading og soling. Dette var et bra alternativ til strandliv.

Paa hotellet var det bilder fra en norsk fotofestival. Vi ble interessert og fikk vite at en av de ansatte paa hotellet hadde vaert deltager. Mannen het Mai Loc og er en anerkjent fotograf med flere jobber for VG i Norge og bilder utstillt verden over. Han hadde en hel perm om Norge og ulike avisoppslag hvor han var omtalt. Paa http://www.osloart.com/Gallery-online/Photographers/Loc-Mai.html ligger flere av bildene hans ute til salgs. Vi fikk se noen av bildene han hadde tatt og vunnet internasjonale priser for, og vi kjoepte flere bilder av han. Etter aa ha tatt farvel med Mai Loc ventet en 10 timers busstur til Ho Chi Minh City (Saigon).

Vi kom til Saigon loerdag morgen. Her fikk vi oss hotellrom og brukte dagen paa aa rusle rundt paa diverse markeder. Vi fikk blant annet handlet litt mere klaer og sett deler av byen. Siden Saigon er en noe stoerre by har vi maattet bruke mopedtaxi for aa komme oss mellom de ulike bydelene. Mopedtaxi er som en vanlig taxi bortsett fra at man sitter bakpaa en moped istedet for inne i en bil. Trafikken er ganske kaotisk med hundrevis av mopeder som krysser veien paa samme tid i alle mulige retninger og ganske ulikt Norge..

I dag har vi sett Cu Chi-tunnelene som ligger like utenfor byen. Tunnelene var del av det enorme underjordiske nettverket til Vietcong. Tunnelene ble brukt til aa forsvare seg og drive geriljakrig mot de amerikanske soldatene under vietnamkrigen. Nettverket bestod av 250km med tunneler helt inn til Saigon og var en av grunnene til at amerikanske soldater aldri fikk kontroll over dette omraadet. Paa turen hadde vi med en guide som hadde jobbet for amerikanerene under vietnamkrigen og det hele var veldig interessant.

I kveld reiser vi videre til Kambodsja med nattbuss. Vi kommer til Phnom Penh paa morgenkvisten og fortsetter til Siem Reap et par timer senere. Vi regner med aa vaere fremme i Siem Reap paa ettermiddagen i morgen. Der haaper vi aa faa sett tempelbyen Angkor Wat foer vi vender tilbake til Phnom Penh.

Haaper alt staar bra til hjemme i Norge!